Δευτέρα 3 Δεκεμβρίου 2012

Μαθητολόγια



          Τα Μαθητο-λόγια «χτύπησαν» ξανά και είναι πολυγραφότατα! Αρχίζουν δυναμικά την σχολική χρονιά 2012-2013. Πρώτα «υιοθετούν» το σχολείο τους, φροντίζοντάς το, συμμετέχοντας στην καθαριότητά του, βάφοντας και ζωγραφίζοντας του τοίχους του. Ψηφίζουν, συμμετέχουν σε συλλογικές διαδικασίες οργανώνουν τη σχολική τους ζωή. Με αφορμή επετείους πραγματοποιούν δράσεις για ενημέρωση της σχολικής τους κοινότητας: Η θεατρική ομάδα της Τρίτης Γυμνασίου άρχισε ήδη πρόβες για «Μορμόλη». Ενώ μια άλλη ομάδα μαθητών τους ίδιας τάξης οργάνωσε εκδήλωση – ενημέρωση για την «Πείνα και τον υποσιτισμό» με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Τροφής, στις 16 Οκτωβρίου. Μαθήτριες της Β΄ Γυμνασίου οργάνωσαν εκδήλωση – ενημέρωση για την Ημέρα Γλωσσομάθειας στις 27 Σεπτεμβρίου, ενώ μαθήτριες της ίδιας τάξης δουλεύουν ήδη στο Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα «Παλιοί Σπόροι από χέρι σε χέρι …».
          Η πρώτη Γυμνασίου, στη Γεωγραφία, με έμπνευση μία φράση του Γιοστέιν Γκάαρντερ από το βιβλίο του: «Ο κόσμος της Σοφίας», ταξιδεύει στο Σύμπαν και γράφει τις δικές της σκέψεις για τη δημιουργία του.
          «Είμαστε κι εμείς σπίθες από την ίδια φωτιά που άναψε πριν από δισεκατομμύρια χρόνια…». 
 Γιοστέιν Γκάαρντερ


                                                          

          (Οι μαθητές): «Όλα άρχισαν μετά το Big Bang, τη μεγάλη έκρηξη. Εκσφενδονίστηκα στο διάστημα, έγινα κομήτης και τρέχω με ασύλληπτη ταχύτητα. Ή είμαι μια σπιθίτσα που ταξιδεύει στο απέραντο σύμπαν και δίνω φως σε μικρά αστεράκια. Ή γίνομαι αέρας και τρυπώνω στις μαύρες τρύπες και φτάνω ως την ατμόσφαιρα της γης. Ή πάλι, θα μπορούσα με την έκρηξη, να έχω εκσφενδονιστεί σ’ έναν άγνωστο πλανήτη και η σπίθα μου να παίρνει τη μορφή ενός ανθρώπου ενός 12χρονου παιδιού που ζει σ’ έναν όμορφο τόπο, το Βελβεντό.
          Φαντάζομαι μια τεράστια φωτιά στο σύμπαν πριν από δισεκατομμύρια χρόνια. Εγώ εκτινάσσομαι μέσα από τις φλόγες της – είμαι μια ζωηρή κιτρινοπορτοκαλί σπίθα – και φτάνω στη γη, γίνομαι άνθρωπος κι αυτό γίνεται και γίνεται χωρίς να έχει τέλος. Τώρα που το ξανασκέφτομαι, θα μπορούσα σα σπίθα, να είχα γίνει φεγγάρι και κάθε βράδυ να βγαίνω στον ουρανό, να φωτίζω τη γη, να μου τραγουδούν τα παιδιά, να μου γράφουν ποιήματα οι μεγάλοι… Ή η σπίθα μου να γίνεται γαλαξίας με πολλούς ήλιους με πολλά αστέρια, με πλανήτες και ηλιακά συστήματα και κοιτώντας τον οι άνθρωποι να λένε πως μοιάζω με «κήπο του χειμώνα» στον ουρανό. Ή με τη φωτιά αυτή, γίνεται πραγματικότητα το πιο τρελό μου όνειρο. Η σπίθα μου μεταμορφώνεται σε spider-man που ταξιδεύει στο σύμπαν από πλανήτη σε πλανήτη, από ήλιο σε ήλιο προσφέροντας βοήθεια όπου με καλούν.
Μια άλλη μου σκέψη είναι πως από τη Μεγάλη Έκρηξη ξεπετιούνται τρισεκατομμύρια σπίθες που φτάνουν σε κάθε γωνιά της γης, ζεσταίνουν τις καρδιές των ανθρώπων και τους χαρίζουν χαμόγελο! Τέτοια σπίθα θέλω να είμαι: Κάθε βράδυ να πέφτω στον ουρανό, διαγράφοντας μια ασημένια διαδρομή και οι άνθρωποι βλέποντάς με, να κάνουν ευχές και να χαμογελούν.
          Ή ωραία θα ήταν, από σπίθα να γίνω το Αστέρι του Βορρά. Ή θα μπορούσε η σπίθα μου, μετά την έκρηξη να σβήσει. Αυτή είναι μια σκέψη που με στενοχωρεί. Αυτό το τέλος δε μου αρέσει. Είμαι, λοιπόν, μία από τις σπίθες – της παλιάς εκείνης έκρηξης, του Big bang – και κόβω ακόμα βόλτες στον ουρανό γιατί ο κόσμος ήταν, είναι και θα είναι για πάντα!».
                             Συμπαντικές σπίθες και φωτεινά χαμόγελα
                             από τους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου


«H Γλώσσα….αυτός ο μοναδικός στρατός συμβόλων που κυβερνά τον κόσμο – τι εξαιρετική δύναμη που έχουν! Τα πάντα εξαρτώνται από τη σειρά με την οποία στήνονται. Έχουν τη δύναμη να δώσουν ζωή ή να σκοτώσουν, να δώσουν χαρά και να δώσουν λύπη»
         Χανς Κρίστιαν Άντερσεν (1805-1875) Δανός συγγραφέας παραμυθιών
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΗΜΕΡΑ ΓΛΩΣΣΩΝ 
Το 2001, στο τέλος του Ευρωπαϊκού Έτους Γλωσσών, το Συμβούλιο της Ευρώπης με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθιέρωσε την 26η Σεπτεμβρίου ως Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών για να τονιστεί η αξία της γλωσσομάθειας, που εντάσσεται στην ευρύτερη προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Συμβουλίου της Ευρώπης για την προώθηση της πολυγλωσσίας στην Ευρώπη. Με την ευκαιρία της ημέρας, μια σειρά από εκδηλώσεις οργανώνονται ανά την Ευρώπη  και οι πολίτες ενημερώνονται για τη  χρησιμότητα της γλωσσομάθειας.
Οι στόχοι της ημέρας είναι πολλοί και ποικίλοι όπως,
·       Να δοθεί έμφαση στην αναγνώριση της μοναδικής αξίας που έχει κάθε γλώσσα
·       Να προαχθεί η πλούσια γλωσσική και πολιτισμική ποικιλομορφία της Ευρώπης.
·      Να ενθαρρυνθεί η εκμάθηση γλωσσών μέσα και έξω από τα σχολεία, για διαφόρους λόγους, όπως μελέτη, επαγγελματικές ανάγκες, κινητικότητα, ανταλλαγές, ή απλή ευχαρίστηση 
·         Να δοθεί σε όλους τους πολίτες η δυνατότητα να μαθαίνουν δύο γλώσσες επιπλέον της μητρικής τους, από μικρή ηλικία και να  τονιστεί η σημασία της «Δια Βίου Μάθησης»
·         Να δημιουργηθούν φιλικότερες κοινωνίες στις οποίες θα κυριαρχεί ο διάλογος μεταξύ των διαφορετικών κοινοτήτων αλλά και μεταξύ μεμονωμένων πολιτών.
·         Να τονιστεί ο ρόλος των  γλωσσών στην εξεύρεση εργασίας και στην ανταγωνιστικότητα.
Στο πλαίσιο αυτών των στόχων, οι πολίτες της Ευρώπης ενθαρρύνονται να ξεκινήσουν την εκμάθηση μιας γλώσσας ή να αισθάνονται ιδιαίτερα υπερήφανοι για τις υπάρχουσες γλωσσικές τους δεξιότητες. Πέρα από τα αγγλικά, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην εκμάθηση των περιφερειακών ή μειονοτικών γλωσσών που,  αν και δεν αποτελούν επίσημες γλώσσες της ΕΕ, όμως ομιλούνται από περίπου 50 εκατομμύρια ανθρώπους στα κράτη μέλη και σαν τέτοιες αποτελούν μέρος της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Η γνώση ξένων γλωσσών δίνει στους πολίτες τη δυνατότητα:
      1.Να ανταπεξέρχονται στις απαιτήσεις της καθημερινής ζωής σε μια άλλη χώρα
2. Να ανταλλάσσουν πληροφορίες και ιδέες με πολίτες άλλων κρατών και να   εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους.
       3.Να αποκτούν ευρύτερη και βαθύτερη κατανόηση του τρόπου σκέψης, του τρόπου ζωής      και της πολιτισμικής κληρονομιάς των άλλων λαών. Έτσι εξαλείφεται η ξενοφοβία και οι υπερεθνικιστικές αντιδράσεις και δημιουργούνται συνθήκες σταθερότητας στην Ευρώπη με την υγιή λειτουργία της Δημοκρατίας.
Σύμφωνα με τα πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία ,το 56% των πολιτών διαθέτουν καλή γνώση μιας ξένης γλώσσας. Επιπλέον, το 28% έχει καλή γνώση δύο ξένων γλωσσών ,ενώ το 11% γνωρίζει τρείς ή και περισσότερες γλώσσες.
 Η ΕΕ επενδύει πάνω από 30 εκατομμύρια € το χρόνο για την προώθηση της εκμάθησης γλωσσών και τη γλωσσική ποικιλία μέσα από ειδικά προγράμματα γλωσσομάθειας. 
Υπάρχουν περίπου 225 ιθαγενείς γλώσσες στην Ευρώπη -περίπου το 3% των γλωσσών του κόσμου και οι περισσότερες είναι Ινδοευρωπαϊκής καταγωγής. Οι  επίσημες όμως γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης  είναι 23.
Όσο υπάρχουν άνθρωποι που μιλάνε, γράφουν και επικοινωνούν με μια γλώσσα, τότε αυτή θα συνεχίσει να υπάρχει κα οι πολίτες του κάθε κράτους πρέπει να υπερασπίζονται τη γλώσσα τους γιατί η γλώσσα είναι άρρηκτα συνυφασμένη με την πολιτιστική κληρονομιά των λαών.
Λέει ο ποιητής Οδυσσέας Ελύτης:  Εάν η Γλώσσα αποτελούσε απλώς ένα μέσον επικοινωνίας, πρόβλημα δε θα υπήρχε. Συμβαίνει όμως ν’ αποτελεί και εργαλείο μαγείας και φορέα ηθικών αξιών. Προσκτάται η γλώσσα στο μάκρος των αιώνων και έχει ένα ορισμένο ήθος. Και το ήθος αυτό γεννά υποχρεώσεις… ( ΕΝ ΛΕΥΚΩ, Ίκαρος, Αθήνα, 1990)
Το Γυμνάσιο Βελβεντού πραγματοποίησε εκδήλωση για να γιορτάσει την Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών στις 30 Σεπτεμβρίου στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Σχολείου. Οι μαθήτριες της Β΄ τάξης Ζανδέ Ευανθία, Ζέρβα Φωτεινή, Ζορμπά Ευανθία, Καστανάρα Ελένη, Κιόσε Κλημεντίνα, Κοσμά Ιφιγένεια, Μανώλα Ειρήνη, Ντολλάνι Στέλλα, Παπαγόρα Χρυσάνθη, Σκούμπα Ελένη, Στεργιοπούλου Κατερίνα, Τσιτσιμίκλη Κατερίνα  Χάνι Γκριζέλντα και Χρήστου Ιωάννα δημιούργησαν τρείς μεγάλες αφίσες για την Ευρωπαϊκή    Ημέρα Γλωσσών με τη βοήθεια της καθηγήτριας κ. Βλάχου Βαϊτσας,  διάβασαν κείμενα για την αξία της γλώσσας και της γλωσσομάθειας με τη βοήθεια της καθηγήτριας κ. Παππά Μαλαματής και απάγγειλαν το ποίημα του Κωνσταντίνου Καβάφη «Ιθάκη» στα Ισπανικά, Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά, Ιταλικά, Αλβανικά και Ελληνικά . Το πρόγραμμα επίσης περιελάμβανε δύο εισηγήσεις, μια για την Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών και μια για την Ινδοευρωπαϊκή Γλωσσική Οικογένεια.
Ευχαριστούμε την καθηγήτρια κ. Παπαϊωάννου Πετρούλα για τη βοήθειά της και τις μαθήτριές μας για τη συνεργασία τους και την προθυμία τους να στηρίξουν την εκδήλωση του Σχολείου.
                                                            Ανδρεάδου-Φραγγούδη Βαρβάρα